Streszczenie
Cel. Poznanie uwarunkowań socjodemograficznych i psychopatologicznych oraz ocena zachowań agresywnych przejawianych przez chłopców z Zakładu Poprawczego.
Metoda. W badaniu wykorzystano Skalę Buss-Durkee - badającą różne formy agresji oraz kwestionariusz osobowy. Oceniano także stan psychiczny obu grup. Grupę kontrolną stanowili gimnazjaliści.
Wyniki. W badanej grupie większość chłopców pochodziła z rodzin robotniczych, gdzie głównym źródłem dochodów rodziny były różnego rodzaju świadczenia (zasiłki, alimenty, renty), a oni sami w większości określali swoją sytuację materialną jako złą lub bardzo złą. W grupie kontrolnej około połowa dzieci pochodziła z rodzin inteligenckich, a około 95% rodziców uzyskiwało dochody z tytułu wykonywanej pracy, zaś warunki materialne rodziny w ponad połowie przypadków były bardzo dobre. Wszyscy chłopcy Zakładu Poprawczego wykazywali zaburzenia zachowania i jednostkowo inne nieprawidłowości psychopatologiczne. Natomiast w grupie gimnazjalistów nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
Wnioski. W badanej grupie chłopców z Zakładu Poprawczego stwierdzono wyższy poziom agresji niż w grupie kontrolnej. Trudności szkolne, zaniedbania środowiskowe, poczucie odrzucenia przez najbliższe otoczenie mogło powodować narastanie agresji i poszukiwanie grup, które akceptowałyby takie zachowania.